کات غیر مستقیم کارگاه

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

کات غیر مستقیم کارگاه

تحقیق و ترجمه : وحید احسانی

 قبل از پرداختن به اصل مقاله ذکر چند نکته را لازم می دانم :

* لینک اصلی مقاله :                                      https://canyonmag.net/explore/indirect-anchor-cutting/

* نویسنده مقاله : Andrew Humphreys

* این مقاله در قالب ترجمه آزاد به فارسی برگردانده شده و از ترجمه کلمه به کلمه پرهیز شده است‌.

انجام تکنیک‌های اشاره شده در این مقاله نیاز به کلاس‌های آموزشی و تمرین مداوم دارد‌، لذا نویسنده و مترجم هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال برداشت‌ها و حوادث به وجود آمده نخواهند داشت‌.

از دوست خوبم جناب آقای رضا معافی مدنی به جهت معرفی مقاله به بنده تشکر می کنم‌.

از دوست عزیزم جناب آقای پیمان رازقی تشکر ویژه دارم‌. بزرگواری که هر زمان نیاز به کمک در امر ترجمه داشتم ( با وجود اینکه هنوز افتخار ملاقات حضوری با ایشان را نداشته ام ) با منشی عالی و رویی باز به کمکم شتافته و من همیشه خود را وامدار محبت‌های ایشان میدانم‌.

قطعا ترجمه این مقاله خالی از اشکال نیست‌، لذا از تمامی دوستان خواهشمندم که نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را با بنده از طریق آیدی تلگرامم ( tel:@VEM2015 ) در میان بگذارند‌.

سلب مسئولیت کامل : استفاده از چاقو در نزدیکی طناب و کارگاه‌های تحت بار بسیار خطرناک است‌. آموزش مناسب برای کات طناب بسیار ضرروری است‌. بدون دیدن آموزش کامل از این تکنیک‌ها استفاده نکنید‌. بهتر است که شما قبل از بکار گیری جدی این موارد‌، به تمرین آنها بپردازید و مراحل را بفهمید و ریسک‌های احتمالیِ تکنیک‌های زیر را درک کنید‌.

اولین تکنیک نجاتی که هر دره نورد باید یاد بگیرد کات غیر مستقیم طناب هست‌. این یکی از آن تکنیک‌هایی است که ما امیدواریم هرگز از آن استفاده نکنیم، زیرا ما گیر کردن شخص فرود رونده را وقتی او شروع به فرود می کند، پیش بینی می کنیم‌. با این حال حوادث اتفاق می افتد و برش طناب و فرود دادن به احتمال زیاد سریع ترین گزینه است‌، اگر تنها گزینه نباشد‌.

موضوع این مقاله تغییر دید سنتی در مورد برش طناب است‌. یعنی‌، شما کارگاه خود را به جای طناب خود ببرید ؟ من می دانم که آن دیوانگی به نظر می رسد‌‌، اما یک گزینه است و شاید هم یک گزینه خوب !!! به عنوان مثال فرض کنید شما در روز سوم از برنامه هشت روزه دره نوردی خود هستید‌‌، و ناگهان با نجات هم تیمی خود با استفاده از تکنیک برش غیر مستقیم روبرو می شوید‌. با در نظر گرفتن اینکه پنج روز از برنامه سفر شما باقی مانده است‌‌، آیا واقعا ترجیح می دهید از روش کات طناب استفاده کنید ؟

در حالی که هم تیمی ما در حال غرق شدن در یک آبشار است‌‌، شک دارم ما زمان این را داشته باشیم که به نیازمان به طناب در آینده فکر کنیم‌. اما بررسی گزینه های برش غیر مستقیم گارگاه‌‌، گزینه جالبی است‌. مانند هر تکنیک دیگر‌‌، قبل از بررسی احتمالات‌، یک سری قوانین پایه وجود دارد :

– کارگاه باید قابلیت برش داشته باشد ( متاسفم کاگاه زنجیر )‌.

– ما باید طناب اضافه به اندازه ای که فرد را به طور کامل فرود بدهیم داشته باشیم‌. این طناب باید در انتها یک گره بزرگ داشته باشد ( برای مواردی که اشتباه بررسی و قضاوت کرده ایم )‌.

– ما باید بتوانیم به راحتی و به سرعت یک کارگاه جدید ایجاد کنیم که جایگزین کارگاه قبلی ما که قطع می شود‌، شود ( کارگاه ددمن مجاز نیست )‌.

– کارگاه جدید ما باید این قابلیت را داشته باشد که تا حد ممکن خلاصی سیستم طناب ریزی را بگیرد تا در زمان برش کارگاه قدیمی به کارگاه جدید شوک وارد نشود‌.

– ما ( و دیگران ) باید حتما به نقطه ایمن دیگری بجز کارگاه قدیمی ( که باید بریده شود ) متصل باشیم‌.

– ما باید دو بار به طور کامل سیستم را قبل از بریدن کارگاه قدیمی بررسی کنیم‌.

سناریو اول :

 در اینجا کارگاه ما شامل دو بولت و صفحه با حلقه است‌، که با یک تسمه به هم وصل شده‌. سر تسمه دارای یک گره است و یک مایلون به جلوی گره متصل شده‌. سیستم طناب ریزی ما بلاک گره هست‌.

1- به قسمت بالای گره یک کارابین HMS وصل می کنیم‌. مطمن شوید که کارابین HMS را به هر دو حلقه وصل کرده اید‌.

2 – سر آزاد ( غیر باردار ) طناب را گرفته و با یک گره حمایت به کارابین HMS مان متصل می کنیم‌. سپس تا بیشترین حد ممکن خلاصی طناب را می گیریم‌.

3 – طناب مربوط به حمایت را با دست محم نگه دارید ( این امر اهمیت زیادی دارد )‌، بعد با احتیاط قسمت پایین گره را ( کارگاه قدیمی ) ببرید‌.

نکته‌. اگر بتوانید حلقه کنار بلاک را به مایلون کارگاه قدیمی متصل کنید‌، بعد از برش کارگاه قدیمی مایلون روی طناب سُر نمی‌خورد و به سمت هم تیمی شما نمی رود‌.

4 – چاقوی خود را با احتیاط کنار بگذارید سپس با استفاده از گره حمایت و با دقت شروع به فرود دهی هم تیمی خود نمایید‌.

سناریو دوم :

در اینجا کارگاه ما شامل دو بولت و صفحه با حلقه است که با یک تسمه به هم وصل شده‌. به سر تسمه یک مایلون متصل شده     ( کارگاه تسمه با پیچ جان )‌.

1 – دو حلقه را با یک کوئیکِ دره نوردی به هم متصل کنید‌. این امر بسیار مهم است که کوئیکِ دره نوردی شما دارای کارابین های قفل شونده HMS باشد‌.

2 – در سر آزاد طناب  ( سمت کیسه طناب ) یک گره حمایت ایجاد کنید و داخل کارابین HMS بیاندازید‌. حالا تا جای ممکن خلاصی طناب بین بلاک کارگاه قدیمی و گره حمایت را بگیرید‌.

3 – { اختیاری } قفل کردن گره حمایت با یک گره میول و سردست‌. این امر امنیت را بیشتر کرده و به شما اجازه می دهد در زمان کار با چاقو از هر دو دست استفاده کنید‌. استفاده از این روش در سناریو اول به دلیل مشکل فضا امکان پذیر نبود‌.

4 – با یک دست طناب حمایتِ‌، گره حمایت را محکم نگه داشته و با دست دیگر چاقو را برداشته و کارگاه قدیمی را ببرید‌. مراقب باشید که چه چیزی را با چاقوی خود می برید‌.

5 – با احتیاط چاقو را کنار گذاشته و شروع به فرود دهی هم تیمی خود با استفاده از گره حمایت کنید‌.

نکته‌. در این حالت بعضی ممکن است این ایراد را وارد کنند که با این تکنیک به هر دو بولت نیروی متعادلی وارد نمی شود‌. در واقع امکان متعادل سازی نیز وجود دارد‌‌. در مواقعی که دو بولت از هم فاصله دارند متعادل سازی ضروری است. هر کاری که ایمنی کارگاه شما را بالا می برد انجام دهید‌. بولتی که درست کار گذاشته شود باید 15 کیلونیوتن تحمل کند‌. در نتیجه به عقیده نویسنده این مقدار نیرو برای این کار ( تحمل وزن مصدوم بر روی یک بولت )مناسب بوده و قانون ایمنی مضاعف را نیز نقض نمی‌کند‌.

سناریو سوم :

در این سناریو ما یک کارگاه طبیعی از درخت گرفته ایم‌. به یاد داشتن این نکته مهم است که‌، برای ایجاد این کارگاه به جای درخت می توان از سنگ و موارد دیگر نیز استفاده کرد‌. دور درخت یک تسمه انداخته و با یک گره تسمه یک حلقه ایجاد می‌کنیم‌. سپس با زدن یک گره سر دست به تسمه و استفاده از یک مایلون کارگاه را ایجاد می کنیم‌. سیستم طناب ریزی ما مجددا بلاک گره هست‌.

1 – با یک طناب یا تسمه دیگر یک کارگاه جدید دور درخت ایجاد می کنیم و به آن یک کارابین HMS می زنیم‌. باید به این نکته توجه کرد که کارابین HMS باید نزدیک تر از مایلون به درخت باشد‌، به صورتی که شما قادر به گرفتن خلاصی طناب باشید‌. اما در عینِ نزدیکیِ کارابین باید به زاویه های کارگاه‌، در کارگاه جدید توجه ویژه داشت‌.

2 – سر آزاد طناب ( سمت کیسه طناب ) را گرفته و یک گره حمایت می زنیم‌. گره حمایت را در کارابین HMS انداخته و تا حد ممکن خلاصی طناب را می گیریم‌.

3 – با یک دست طناب حمایتِ‌، گره حمایت را محکم نگه داشته و با دست دیگر چاقو را با احتیاط برداشته و کارگاه قدیمی را می‌بریم‌.

4 – با احتیاط چاقو را کنار گذاشته و شروع به فرود دهی هم تیمی خود می کنیم‌.

سناریو چهارم :

این سناریو تغییر یافته سناریو سوم هست‌. این تکنیک تنها بر روی کارگاه‌های گرد ( تنه درختان ) با ضخامت بیشتر از 15 سانتیمتر قابل اجرا هست‌. برای اجرای این تکنیک بهتر است از درختان خشک استفاده شود زیرا اجرای این تکنیک به درختان سالم آسیب شدیدی وارد می کند‌. کارگاه و سیستم طناب ریزی دقیقا مشابه سناریو سوم است‌.

1 – کیسه طناب را دور درخت می چرخانیم و اطمینان حاصل می کنیم که طناب کمی بالاتر از کارگاه قرار بگیرد‌.

2 – طناب را گرفته و آن را درست مانند سیستم استاندارد ابزار هشت‌، در ابزار قرار می دهیم‌. کارابین استفاده شده باید کارابین قفل شونده باشد‌.

نکته‌. با توجه به موقعیت تان و در نظر گرفتن شرایط شما می توانید از سیستم هشت استاندارد یا هشت ورزشی / سریع و یا غیره استفاده کنید و اصطکاک مورد نظرتان را ایجاد کنید‌.

3 – کارابین قفل شونده را به طناب در سمت دیگر درخت متصل کنید و با این کار یک حلقه ایجاد کنید‌.

4 – خلاصی طناب را تا حد ممکن گرفته و هشت را با یک گره میول و سردست قفل می کنید‌.

5 – چاقو را برداشته و با احتیاط کامل تسمه کارگاه را ببرید‌.

6 – چاقو را کنار گذاشته و قفل هشت را باز کنید‌. سپس شروع به فرود دهی هم تیمی خود با کمک هشت کنید‌.

نکته‌. اگر طناب در  هشت‌ گیر کرد ( بین هشت و درخت )‌، لازم است حین فرود دهی فرد‌، دم گاوی کوتاه خود را به سوراخ بزرگ هشت وصل کنید و به آرامی هشت را از درخت فاصله دهید‌.

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit