پاکسازی منطقه و تنگه «رغز» توسط باشگاه دماوند

با همکاری مجموعه دره‌ها و دره‌نوردی ایران
جشنواره ورزش‌های کوهستانی داراب – فارس
۲۶ الی ۲۸ آبان
تنگه زیبای رغز یکی از مناطق بی‌نظیر ایران در چند سال اخیر مورد بی مهری عده‌ای طبیعت گرد و قرار گرفته و با ورود بی‌رویه و غیرکارشناسی برخی تورها، مملو از زباله‌هایی شده بود که دل هر طبیعت‌دوستی رو به درد می‌آورد. باشگاه دماوند در راستای اجرای برنامه‌های زیست محیطی و آموزشی و تبادل اطلاعات و تجربیات کوهنوردان با همکاری مجموعه دره‌ها و دره‌نوردی ایران در یک جشنواره اهتمام به پاکسازی دره صعب‌العبور رغز با جمع‌آوری بیش از 500 کیلو زباله از سرچشمه تا انتهای تنگه نمود.

علاوه بر برنامه پاکسازی، در این جشنواره مسابقات دو کوهستان (اسکای رانینگ)، دوچرخه کوهستان و دو کلاس کوهپیمایی برای بانوان و آقایان نیز برگزار شد.

اجرای مسابقه اسکای رانینک و دوچرخه کوهستان با استقبال 110 تن از بانوان و اقایان نقطه قوت نشر ورزش همگانی در شهرستان داراب بود که با طراحی همنورد خوبمون سرکار خانم ترابی و جناب دکتر ثابت فرد رییس هییت کوهنوردی داراب و جناب جابری دبیر هییت کوهنوردی داراب برگزار گردید
به امید جذب بیشتر ورزشگار در اقصی نقاط ایران زمین و پاکی طبیعت زیبای ایران

شرح برنامه پاکسازی:
فقط یک «زمین» داریم، برای زندگی.
حدود چهار ماه پیش در مرداد ۹۶ بعد از پیمایش تنگ رغز و مشاهده خیل عظیمی از انواع زباله رها شده در مسیر کوه‌پیمایی و داخل دره مواجه شدیم، به پیشنهاد وحید بهرامی ( مدیر عامل باشگاه کوه‌نوردی و اسکی دماوند) اطلاعات برگزاری جشنواره ورزش‌های کوهستانی داراب با هدف اصلی پاکسازی این بهشت دست یافتنی شروع شد. بعد از ارتباطات و هماهنگی‌های لازم قرار بر برگزاری در تاریخ ۲۶ الی ۲۸ آبان شد.
لازم به ذکر است که این دره با دارا بودن بیش‌از ۴۰ آبشار، فرودهایی به تعداد ۱۴ و حوضچه‌های بسیار دیدنی و زیبا یکی از خاص‌ترین دره‌های ایران و جهان است.
روز اول ۲۶ آبان‌:
ساعت ۵ صبح حرکت به سمت سرچشمه به تعداد ۲۲ نفر بعد از پیمایش مسیر کوه‌پیمایی و رسیدن به سرچشمه و تقسیم تجهیزات ۹نفر از اعضا برای پیمایش تنگ و پاکسازی و بسته‌بندی زباله‌ها تا حد امکان و ثابت‌گذاری طناب‌ها اعزام گردیدند که تا بالای آبشار تاریک این مهم محقق گردید و ساعت ۱۸ به انتهای دره رسیدند. باقی نفرات نیز شروع به پاکسازی سرچشمه نمودند که در نهایت با حجم ۳۰گونی با حدود وزن کلی ۳۰۰کیلوگرم جمع‌آوری شد، تیم ما تصمیم داشت زباله‌ها را در سرچشمه دپو کند تا در زمان دیگری توسط چهار‌پا به سمت پارکینگ حمل گردد. آقای بهرامی و پیشکسوتان باشگاه که همیشه الگو و انگیزه بسیاری به ما می دهند بعد از کارگذاشتن تابلو محیط‌زیستی ابتدای مسیر کوه‌پیمایی به ما ملحق شدند، آقای بهرامی فرمودند همت کنیم بارها را بر روی کول خود حمل کنیم به سمت سرچشمه، تمامی دوستان با روی گشاده پذیرفتند و تمام زباله‌ها با همت و تلاشی مثال زدنی با ۳ساعت کوه‌پیمایی ساعت ۱۵ به پارکینگ منتقل شد.
روز دوم ۲۷ آبان:
ساعت ۵صبح تیمی متشکل از ۱۰ نفر برای انتقال زباله‌های دپو شده و همچنین پاکسازی ادامه دره را شروع به حرکت کرد، که بعد از کوه‌پیمایی و جمع آوری تجهیزات ساعت ۸صبح وارد دره شدیم، پیمایش درحال انجام و ادامه بود تیم اول به حق خیلی تمیز پاکسازی را انجام داده بودند.
به قبل از آبشار تاریک رسیدیم گونی‌ها را بازیابی کردیم و ادامه کار آبشار تاریک را به شکل طاقت فرسایی فرود آمدیم (گونی زباله‌ها را به هارنس خود وصل می‌کردیم و بعد شنا در حوضچه و ادامه کار)
پاکسازی ادامه داشت تا به آبشار وداع رسیدیم، و زباله‌ها را انتقال دادیم و دوستان زیادی از پارکینگ انتهای دره برای انتقال زباله‌ها به یاری ما شتافتند. و خوشبختانه کلیه زباله های دره از ابتدا تا آبشار وداع به طور کامل پاکسازی شد.
لازم به ذکر است که با هماهنگی انجام شده با تیمی به سرپرستی نوید چلنگر قرار شد زحمت جمع‌آوری طناب‌های ثابت را ایشان انجام دهد که به حق کمک شایانی شد که ما تمرکز خود را برای جمع آوری زباله‌ها بگذاریم، از ایشان سپاسگزاریم.
زباله‌های جمع‌آوری‌شده در داخل دره ۳۰گونی به وزن تقریبی ۳۵۰ کیلوگرم بود.
محمدرضا احمدیان

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit