گزارش پاک‌سازی آبشارها و دره‌ها در روز دره‌های پاک

به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

پاكسازی سرچشمه رغز

روز جمعه 27 شهریورماه 1394 ساعت 12 ظهر است  گرماي هوا کم‌کم داره كلافه مون ميكنه اما فرصتي براي استراحت نيست بايد تا قبل از تاريك شدن هوا كارمون تموم بشه ، (تق، تق، تق) مجيد نشسته بر روي سنگي و چكش به دست دارد قوطی‌های كنسرو رو له می‌کند  من و سيروس هم در حال جمع‌آوری زباله‌ها  هستيم.

ساعت 7 صبح است، سرچشمه بيدك از ماشين پياده ميشيم و به‌سوی سرچشمه رغز حركت می‌کنیم.

ساعت 8:15 به سرچشمه می‌رسیم، بعد از استراحتي كوتاه ساعت 8:30 كارمون رو شروع می‌کنیم، داشتم تو ذهنم  رغز چند سال پيش رو تو ذهنم مجسم می‌کردم اون زمان رغزي بكر و تميز بود اما الان بی‌شباهت با سايت دفن زباله شهرداري نيست، بوي زباله و مدفوع تمام فضا رو پرکرده، هر طرف كه نگاه می‌کنی بطري خالي و قوطي كنسرو می‌بینی. اول شروع به جمع‌آوری قوطی‌های كنسرو می‌کنیم و همه رو يكجا جمع كرديم تا بعد همه رو له كنيم تا فضاي كمتري بگيره و بعد هم  بطری‌های خالي و پلاستيك رو جمع كرديم.

ساعت:13:30  كارمون رو تعطيل كرديم تا  هم نهار بخوريم و هم استراحتي بكنيم.

ساعت: 15:00 دوباره كارمون رو شروع كرديم، الان ديگه سايه ديواره روي منطقه افتاده و كارمون رو راحت‌تر كرده  زير هر سنگي كه نگاه می‌کنی زباله‌ای خودش رو نشون ميده. تا ساعت 18:00  تمام زباله‌ها رو جمع كرديم ، بعد اونا رو توي گوني كرديم و سر گونی‌ها رو دوختيم. بلاخره تموم شد.

قبل از اجراي برنامه فك می‌کردیم كه سه يا چهار ساعت بيشتر كار نداره  اما يك روز كامل شد تا تموم زباله‌ها رو  جمع كرديم. الان ديگه چهره  سرچشمه رغز با اون چهره‌ای كه صبح ديديم فرق كرده بود. ديگه همه جا تميز شده بود.

تموم گونی‌ها رو يكجا كرديم، با هماهنگی‌هایی كه از قبل كرده بوديم قرار شد روز بعد چن نفر از بچه‌های منطقه با الاغ بيان و زباله‌ها رو از منطقه خارج كنن.

بد نيست آمار گونی‌های زباله جمع آوري شده رو براتون بگم. كلاً  30 عدد گوني زباله جمع شد.

پلاستيك و بطري پلاستيكي: 21 گوني

قوطي كنسرو: 8 گوني

شيشه: 1 گوني

پي نوشت: همون روز تو سرچشمه رغز سه تا گروه حضور داشتن. (حدود 30 نفر)

يك گروه كوه نوردي، يك گروه از بچه‌های محلي و يك گروه ديگه كه از داراب اومده بودن، نكته قابل توجه اينكه از اين سه تا گروه فقط دو نفر اومدن و يك گوني زباله جمع كردن و رفتن و جالب‌تر اينكه زباله‌های خودشون رو هم نبردن. خيلي از دوستان ديگه هم قبل از برنامه قرار بود بيان، اما هركدوم به دليلي نيومدن.

در پايان تشكر فراوان داريم از آقاي مجيد زارع كه تو اين برنامه باهامون اومدن و حسابي زحمت كشيدن و همچنين از اقاي محمد آقاي زارع.

نفرات شركت كننده  : سيروس اهوازيان، مجيد زارع، عباس نوابي
سرپرست: سيروس اهوازيان
تداركات: مجيد زارع
گزارش: عباس نوابي

به اميد روزي كه همه ما به طبيعت احترام بگذاريم.

گزارش برنامه پاک‌سازی آبشارهای شاهان‌دشت

روز پنجشنبه دوم مهرماه همزمان با رویداد “روز دره‌های پاک” باشگاه کوهنوردی و اسکی دماوند و گروه کوهنوردی دانشگاه شریف طی برنامه مشترکی آبشارها و دره شاهان‌دشت را پاک‌سازی و پیمایش کردند.

گروه هشت‌نفره صبح زود به مقصد روستا و آبشار شاهان‌دشت از تهران از مسیر جاده هراز با یک اتومبیل ون حرکت کرد. سپس در ابتدای صبح پس از صرف صبحانه مسیر تا آبشار و محدوده آبشار پاک‌سازی شد، سپس گروه برای پیمایش دره آماده شد و در طول پیمایش دره نیز مسیر پاک‌سازی شد. پس از پیمایش دره و صرف ناهار مسیر رودخانه و مسیر به سمت روستا نیز پاک‌سازی شد.

نفرات گروه:

علی‌رضا خوش‌قدم
بنیامین صادقی
محمدجواد حیدریان

لازم به ذکر است تعداد ” 13 گونی ” زباله از محل‌های یادشده جمع‌آوری شد.

به امید دره‌های پاک

گزارش برنامه پاک‌سازی دره قاسملو، خان دره سی

به گزارش روابط عمومی گروه کوهنوردی بوزال، تعدادی از اعضای گروه با همراهی رئیس و تعدادی از نمایندگان هیئت کوهنوردی ارومیه اقدام به پاکسازی طبیعت نمودند.

در این اقدام دره قاسملو، خان دره سی، ناحیه پایین دست دره که مسافتی در حدود 5 کیلومتر را شامل می‌شود، به طور کامل پاکسازی شد.

اعضاء گروه که دارای پوشش کاوری با شعار “ردی نگذاریم…” بودند علاوه بر پاکسازی مناطق مذکور هدف از اجرایی این برنامه را اشاعه فرهنگ زیست محیطی و حفظ طبیعت اعلام نمودند.

گزارش برنامه پاک‌سازی تنگه خرتنگ

سیمای جغرافیایی منطقه
نام نزدیک‌ترین شهر: داراب
نام نزدیگ ترین مرکز امدادی: مرکز امدادی داراب
پوشش گیاهی: درختان انار، انجیر، انگور و…
آب و هوا: آفتابی

شرح اجرای برنامه: پاکسازی تنگه خرتنگ

صبح جمعه ساعت 4 و نیم از داراب به طرف جنت شهر حرکت کردیم و ساعت 5 به ابتدای تنگه و بعد از 40 دقیقه پیمایش به سرچشمه رسیدیم. بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت 8 و نیم اقدام به پاکسازی تنگه نمودیم و بعد از 1 ساعت و نیم ساعت 10 سوار ماشین شدیم و به داراب برگشتیم.

تعداد نفرات شرکت کننده: 11 نفر

فرزادعسکری، حمیدعسکری، اصغرعسکری، سیدمحسن حسینی، سیدقاسم مجتبوی، -حاج خلیل فرح بخش، اصغر شاطری، غلامعلی بنی اسدپور، اسماعیل بنی اسد پور، حمیدشریف پور، محمدعلی داودی

توضیحاتی درباره خرتنگ داراب:

خرتنگ تنگه‌ای میان 2 کوه در فاصله 15 کیلومتری شرق شهرستان داراب واقع در روستای جنت شهر قرار گرفته است. این تنگه پوشیده شده از درختان سرسبز و خرم که توسط چشمه‌ای که بالای آن واقع شده است، سیراب می‌گردد.

گزارش برنامه پاک‌سازی دره رغز

به مناسبت روز دره‌های پاك

روز پنجشنبه دوم مهر 1394 به قصد پاكسازي دره رغز ساعت 16 از داراب حركت كرديم، ابتدا قرار بود كه برنامه پاكسازي رو سه نفري انجام بديم كه در آخرين لحظات تعدادي از دوستان به ما ملحق شدند و همچنين يك تيم چهار نفره از بچه‌های تهران به سرپرستي حسين رضوان دوست كه تعدادمون به 12 نفر رسيد، همه با دو دستگاه پاترول به سمت منطقه كوه درختي رفتيم و ساعت 18 به منطقه رسيديم و شب رو مهمون آقاي زارع بوديم.

روز جمعه ساعت 6 همه از خواب بيدار شديم و بعد از خوردن صبحانه و آماده كردن کوله‌ها ساعت 8 به سمت سرچشمه رغز حركت كرديم و و ساعت 9:30 به سرچشمه رسيديم. بعد از آب بندي کوله‌ها ساعت 10 صبح وارد دره شديم. از همين حوضچه اول زباله‌ها خودشون رو نشون دادن به طوري كه تا حوضچه چهارم سه تا گوني زبال جمع آوري شد. هر چه بيشتر دره رو پيمايش می‌کردیم زباله‌های بيشتري جمع آوري می‌شد، متاسفانه بيشتر زباله‌ها در کمپ‌های شبمانی بود به طوري كه در كمپ اول يك گوني زباله جمع آوري شد.

ما تونستيم از سرچشمه تا حوضچه پاركينگ رو پاكسازي كنيم و از حوضچه پاركينگ تا انتهاي دره هنوز مقدار زيادي زباله باقي مونده، البته ناگفته نماند كه تيمهاي ديگري هم زحمت كشيده بودند و دره رو پاكسازي كرده بودن اما تعدادي از اين دوستان زباله‌هایی رو كه جمع كرده بودن رو تا قبل از فرود آخر برده بودن و همونجا هم به حال خودش رها كرده بودن. مثال خوبيه كه ميگن يا كاري رو انجام نده يا آگه انجام ميدي درست انجام بده. با اين حال تعداد 9 گوني زباله جمع آوري شد و همگي به بيرون از دره انتقال داده شد.

در اينجا از همه دوستاني كه توي اين برنامه ما رو همراهي كردند تشكر می‌کنیم، علي الخصوص تيم آقاي محمد حسين رضواندوست كه حسابي بهمون كمك كردن.

نفرات شركت كننده: عباس نوابی، سيروس اهوازيان، جواد ساكت نژاد، سعيد مهرپويان، بهنام مهرپويان، مهدي يونسي، شهرام فدايي وخانم فدايي از داراب و محمد حسين رضواندوست، بابک پور قدرتی، میثم فریمان، محمد صابر مقیمی (هر 4 نفر از تیم گروه دانش دانشگاه تهران)

سرپرست: عباس نوابي
مسئول فني: بهنام مهرپويان
تداركات: سيروس اهوازيان
عكاس: سعيد مهرپويان
گزارش: جواد ساكت نژاد

گزارش برنامه پاک‌سازی دره قیز قالاسیمیانه

صبح روز جمعه مورخه ۹۴/۷/۳ هاهنگ وهمگام با کلیه هیاتهای کوه نوردی کشور تیم فنی میانه رأس ساعت ۶/۳۰ در محل قلعه دختر که در ۲۰ کیلومتری جاده میانه تهران واقع شده است حاضر شدن سرپرست تیم اقای ناصر نجاری پس از برسی وبرپای کارگاوراهنماییهای لازم به کنار دره رفتیم. کارگاه دو طنابه بود ابزار فنی مورد نیاز هارنس، کارابین، هشت فرود، کلاه کاسک، ودستکش بود که همه تیم ۷ نفری داشتند.

مرحله اول فرود بیش از ۳۰ متر بود که با حمایت کوهنورد ماهر وفنی وجوان میانه آقای هادی جعفری به عمق دره فرود کردیم از همان ابتدا آشغالهای دره را در نایلون‌های که تهیه کرده بودیم جمع کردیم.

مرحله بعدی فرود باشیب منفی را نیز فرود کردیم انصافاً عظمت وبکر بودن دره مارا مبهوت ساخته بود تمامی زباله‌های مسیر را جمع وبه پایین دست دره انتقال دادیم در نهایت از طرف جاده که به احد اوچان معروف هست در امدیم لازم به ذکر هست که سه نفر از عضای تیم اقایان نجاری. جعفری. وشاهمحمدی مسیر فرود را با یومار برگشتد و طنابها را جمع نمودند در خروجی دره هیات ریسه هیات کوهنوردی با شیرنی به استقبال تیم آمده بودند.

برنامه در ساعت ۱۱ صبح در ورودی قلعه با صرف صبحانه که یکی از همنوردان زحمت کشیده وکله پاچه آورده بودند خاتمه یافت.

گزارش برنامه پاک‌سازی تنگ تامرادی

برای اولین بار در ایران روز 3 مهرماه روز دره پاک نامگذاری شد. به همین منظور هفت نفر از دره نوردان باشگاه شیراز جوان با حضور مسئول دره نوردی هیئت کوهنوردی فارس با همکاری تیم دره
نوردی گچساران و چهار مهمان در برنامه پاکسازی تنگ تامرادی شرکت کرده که ضمن استفاده از سخنان و تجربیات جناب سعید تقوی نسبت به پاکسازی اقدام شد.

نکته حائز اهمیت و مشهود این بود که در مسیر فنی، زباله کمی به چشم می‌خورد. امیدواریم که دره نوردان عزیز قبل از حرکت به سوی طبیعت، حفاظت از محیط زیست و استفاده صحیح از طبیعت را مدنظر قرار داده و بدانیم که رسالت نگهداری از طبیعت و دره‌ها به دوش ما بوده و در حفظ آن جدی و کوشا باشیم.

متاسفانه در مسیر غیرفنی که گردشگاه عموم هموطنان عزیز می‌باشد زباله‌های زیادی به چشم می‌خورد که تمام آنها توسط تیم پاکسازی شد. در مسیر حرکت، عملیات پاکسازی مورد توجه گردشگران حاضر در منطقه قرار گرفت و سواالتی در خصوص پاکسازی، چگونگی و چرایی آن داشتند که پاسخ داده شد و چند نفر از آنها همگام با ما اقدام به جمع آوری زباله‌های پیرامون خود نمودند که نشان دهنده تأثیر زود هنگام این امر می‌باشد.

به امید رسیدن به محیط زیستی پاک و عاری از زباله اسامی افراد شرکت کننده در برنامه:

سعید تقوی: مسئول دره نوردی هیئت کوهنوردی استان فارس

3- محسن زارع
4- فهیمه ترحمی

گزارش برنامه پاک‌سازی دره گوورچین واقع در بخش شهرستان مرند – روستای ارزیل

با هماهنگی‌های به عمل آمده با بخش دره نوردی استان و گروه عقاب سهند تبریز روز پنج شنبه ساعت 16 مورخه 2/7/94 به سمت روستای طرزم حرکت کردیم در کنار باغات دره کمپ را برپا کرده بعد از برررسی تجهیزات هر کس به چادر خود برای استراحت رفت.

3/7/94 ساعت 8 سه نفر از دوستان به ما ملحق شدن و بعد بستن کوله وارد دره شدیم دو نفر از دوستان به خاطر نداشتن وت سوت و سردی آب برگشته و به آخر دره رفتند بعد از پاکگسازی دره و اصلاح کارگاهها ساعت 13 از دره خارج شده و به دوستان ملحق شدیم در آخر 5 عدد گونی تقریباً به وزن 60 کیلو از دره پاکسازی شد اما به خاطر نفرات کم و نداشتن گونی پاکسازی نقاطی از دره‌ها به بعد موکول شد.

نفرات مجری برنامه: باقر صمدیان (سرپرست برنامه) – داود لطفی- اصغر سلمانزاده – رحمان محمدی – حسن فکری – کریم صادقپور – رضا صادقزاده

گزارش برنامه پاک‌سازی دره دارانداش واقع در 16 کیلومتری شرستان زنوز – مرند

طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بخش دره نوردی استان آذربایجان شرقی و گروه کوهنوردی عقاب سهند تبریز روز جمعه ساعت 30/6 عازم روستای دارانداش شدیم که بعد از گذر از شهر تاریخی زنوز ساعت 30/8 وارد روستا شدیم در ابتدای روستا کنار پل ماشینها را نگه داشته و ساعت 30/9 وارد دره شدیم بعد از اکتشاف و پیمایش و پاکسازی تنگ اول وارد تنگ اصلی شده و تمام مسیر را پاکسازی کردیم که در آخر با سه گونی که تقریباً 30 کیلو وزن داشتن ساعت 30/17 از دره خارج شدیم بعد در آوردن تجهیزات راهی روستا شده و ساعت 21 به تبریز رسیدیم.

نفرات شرکت کننده: داود لطفی (سرپرست برنامه) – اصغر سلمانزاده – مجید غفوری عیان – حسن فکری – رحمان محمدی – رضا محمدزاده

لازم به ذکر است که دره در تاریخ 27/6/94 پاکسازی شد اما تاریخ روی بنر برای روز دره‌های پاک نوشته شده

——————————

{phocagallery view=category|detail=5|displayname=0|displaydetail=0|displaydescription=0|categoryid=16||float=right}

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit