گزارش گشایش دره پیچ بُن

اعضا ؛ حسین الوندی، محمد‌رضا احمدیان، کوشا دورانی، فرشاد کرمی
درجه سختی ؛ V6 A3 IV

مختصری از گزارش​:
دره پیچ‌بُن در نیمه راه مواصلاتی معلم کلایه به سه هزار تنکابن بعد از روستای گرما‌رود قرار گرفته مدت زمان زیادی ذهن ما را به خود مشغول کرده بود.
بعد از یک سال و نیم کار شناسایی و برنامه ریزی، تیم در مورخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹صبح وارد دره شد. دسترسی به اولین آبشار، چهره‌ی سخت و خشن دره را به رخ کشید. مدتی به حل مسئله و رسم کارگاه های دسترسی به ابتدای اولین آبشار گذشت. هنگامی که اولین نفر بعد از ایجاد مسیر ایمن خود را به بالای اولین آبشار رساند، دیگر نفرات متوجه تغییر رنگ و حجم آب شد، آب تیره و چند برابر شد. نفر پیشرو سریعا به بیرون برگشت و تیم به انتظار تثبیت وضعیت مدتی در بالای دره صبر کرد. بعد از ساعتی آب شفاف شد و از حجم ان کاسته شد. تیم که زمان از دست داده بود سریعا کار را از پیش گرفت و با ایجاد یک کارگاه دو نقطه در امتداد یک تراورس نیمه معلق در سمت راست آبشاری به ارتفاع تقریبی ۴۰متر و فرود از آن راه خود را در پیش گرفت.
آبشار دوم حدود ۷متر بود که با کارگاهی طبیعی از یک درخت پشت سر گذاشته شد.
سپس به مجموعه ای پنج آبشاری رسیدیم که زنجیر وار پشت سر هم قرار داشتند. برای ذخیره زمان با ایجاد یک کارگاه چهار آبشار را که سیستم گاید لاین در آنها برپا شده بود فرود رفتیم و در نهایت آبشار آخر این مجموعه که تقریبا بلند‌ترین(حدود ۲۰ متر) آنها بود.
سپس کمی پیمایش و بعد آبشاری حدود ۱۸ متر با جریان آبی خطر ناک در زیر آبشار٬ بعد از گذر از این آبشار به چند حوضچه رسیدیم و بعد از گذر از آنها به چند آبشار که بلند‌ترین آنها ۳۵متر و فرودی کاملا زیر آب بود رسیدیم. برای دسترسی به اکثر آبشار‌ها مجبور به ایجاد لایف لاین‌های پیچیده و نیمه معلق بودیم.
سپس به یک تنگ با چند حوضچه و یک آبشار ده متری رسیدیم. بلندترین​ آبشار(۵۵متر) این دره که در قسمت انتهایی آن قرار دارد با یک دسترسی بسیار دشوار و نصب لایف لاینی مورب و ایجاد کارگاهی دو نقطه در سمت راست آبشار، اقدام به فرود شد.
ساعت 6 عصر بود و در پیش رو فقط یک تنگ با یک آبشار هشت متری داشتیم. به دلیل زمان کم با گذر از کنار دره به سمت خارج دره حرکت کردیم.

نویسنده : فرشاد کرمی
۱۸ خرداد ۱۳۹۶

توجه: لطفا به جهت پیمایش دره توسط سایر تیم های دره نوردی، بعلت درجه سختی بالای دره پیچ بُن با تیم گشایش دره مکاتبات لازم انجام شود.

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit