مکانسیم تخریب بولت ها در محیط های مرطوب

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

مکانسیم  تخریب بولت ها در محیط های مرطوب

در این مقاله یکی از مکانسیم های تخریب بولت ها در محیط‌های آبی را “ترک‌برداری براثر تنش خوردگی کلراید” ن بار توسط یو آی ای ای در سال 2009 عنوان شد. در مقاله بیان شد که تا بیست درصد بولت هایی که در محیط‌های آبی یا حاره‌ای قرار دارند درخطر شکست می‌باشند. علاوه بر مکانیسم (SCC)، ریسک نصب بد بولت خطر شکست آن را نیز افزایش می‌دهد.

در این مطالعه مشخص شد که وجود رطوبت از یک مقدار مشخص به بالا باعث نشستن نمک بر روی بعضی از انواع استینلس استیل شده که مکانیسم شکست را ازآنچه انتظار می‌رود سریع‌تر می‌نماید. کارگاه‌هایی که تحت این تأثیر قرار می‌گیرند، قبل از شکست خود، همیشه علامت آشکاری را از خود نشان نمی‌دهند. علاوه بر آن نصب غیراصولی بولت مانند استفاده دو فلز غیرمشابه که باعث خوردگی گالوانیک می‌شود نیز از عوامل شکست بولت ها است.

{توضیح مترجم: در اینجا لزوم عدم استفاده از هر صفحه پلاک برای هر رول و همچنین عدم استفاده از رول بولت در هر پایه فلزی مشخص می‌شود}.

کمیسیون ایمنی (UIAA) گروهی برای حل این مشکلات دارد اما فاکتورهایی نظیر فاصله از دریا (دیگر منابع نمکی)، باران، رطوبت، دما و شرایط باد تعیین این موضوع را سخت می‌کند. به همین خاطر در نصب یک کارگاه مناسب علاوه بر خوردگی عمومی به فاکتور (SCC) که از اهمیت بالایی برخوردار است نیز باید توجه کرد.

در آخرین کمسیون ایمنی که در سنت پترزبورک روسیه برگزار شد قرارشد:

– کارگاه ها هم بر اساس مقاومت در برابر خوردگی و هم (SCC) طبقه‌بندی شوند.
– آزمایش‌های استاندارد و نیازمندی‌ها جهت تعیین سرعت این نوع تخریب‌ها در کارگاه‌ها مشخص شد.

بر همین اساس کارگاه‌ها به 4 دسته تقسیم شد:

– کلاس 1: کارگاه‌های با مقاومت بالا هم در مقابل خوردگی عمومی و هم (SCC)
– کلاس 2: مقاومت بالا در مقابل خوردگی عمومی و متوسط در مقابل (SCC)
– کلاس 3: مقاومت متوسط در مقابل خوردگی عمومی و هیچ نوع مقاومت در مقابل (SCC)
– کلاس 4: هیچ نوع مقاومت هم در مقابل خوردگی عمومی و هم (SCC)
دو مشکل در خصوص پیشنهاد استفاده از یک کارگاه در محیطی بخصوص وجود دارد. اول اینکه برخلاف کارگاه‌های صنعتی، کارگاه‌های سنگ‌نوردی برای مدت‌زمان مشخص (عمر مشخص) نصب نمی‌شوند؛ و دوم اینکه هیچ سیستم پایشی و جایگزینی در طول عمر آن‌ها انجام وجود ندارد.

حال هدف این گروه تهیه سیستم طبقه‌بندی ‌شده‌ای هست که به سنگ‌نوردان اجازه دهد کارگاه مناسب خود را با توجه به شرایط محل نصب انتخاب کنند، اما این موضوع برای سازندگان تقریباً غیرممکن است چرا شرایط از محل تا محل متفاوت است؛ بنابراین تصمیم بر این شد تا پیشنهاد‌هایی به جامعه سنگ‌نوردی بر اساس انتخاب نوع کارگاه با توجه به شرایط محل و این 4 دسته طبقه‌بندی داده‌شده تا ریسک شکست کارگاه‌ها هنگام انتخاب و نصب آن کمتر شود.

و مهم‌ترین نکته این بود که این پیشنهاد‌ها علاوه بر استانداردهای جاری برای بیشتر تجهیزات سنگ‌نوردی مانند برچسب زدن جهت ارائه طریقه پیشنهادی سازنده برای مصرف و طول عمر، پروتکل‌های تعمیر و بازرسی، موارد دور انداختن وسیله می‌باشد.

پیشنهاد‌ها:

اولین نکته اینکه هشدار کمیسیون ایمنی (UIAA) در اکتبر 2009 همچنان در سر جای خود باقی است. در صورت صادق نبودن استانداردها برای مقاومت در مقابل خوردگی کارگاه‌ها، سنگ‌نوردان باید ریسک در مقابل تخریب خوردگی را با موارد ذیل مدیریت کنند:

– قبل از صعود، با سنگ‌نوردان محلی و اشخاصی که مسیر را گشایش کرده و تجهیز کرده‌اند در مورد کیفیت کارگاه‌ها صحبت شود.
– بررسی کنید که آیا محل به‌صورت دائم بازسازی می‌شود. بر اساس تجربه اگر کارگاهی که عمر آن کمتر از سه سال است احتمال تضعیف آن براثر خوردگی کمتر است.
– دنبال اثرات زنگ‌زدگی در کارگاه باشید. اگر کوچک‌ترین اثری دیدید از ادامه صعود خودداری کرده، روی کارگاه بار نیاورید و سنگ‌نوردان محلی را در جریان بگذارید. اگر امکانات در دست دارید و صلاحیت و وقت تعویض کارگاه رادارید آن را تعویض کنید.
– سعی کنید در مناطق حاره‌ای و محیط‌های دریایی که مسیرهای آن زنگ آهن را در خود نشان می‌دهد سنگ‌نوردی نکنید، به‌خصوص اگر ندانید که چه کسی مسیر را گشایش کرده یا این تجهیزات کی نصب‌شده است.

این هشدار و باقی استانداردها و پیشنهاد‌ها (UIAA) با این فرض بیان‌شده که سنگ‌نوردان باید کیفیت کارگاه‌ها را در محل شناسایی کرده و ریسک شکست کارگاه براثر خوردگی را قبول کنند.

پیشنهاد مترجم: در هنگام نصب کارگاه‌های مصنوعی دره نوردی موارد ذیل انجام شود:

  • قبل از خرید به جنس رول بولت و صفحه پلاک توجه شده تا از خوردگی گالوانیک جلوگیری شود.
  • در هنگام رول کوبی، به محل نصب رول و جنس سنگ‌های منطقه توجه داشته و با توجه به جنس پایه از رول مناسب آن استفاده شود. (در حد امکان از نصب رول در محلی‌هایی که احتمال می‌رود در فصول پر آب رول به زیرآب رود خودداری شود)
  • در هنگام نصب بولت تمهیدات لازم جهت تعویض آن در نظر گرفته شود.
  • هنگام نصب هر بولت پلاکی نیز به آن ضمیمه‌شده که اطلاعاتی نظیر شخص نصب کننده، تاریخ نصب و نوع بولت در آن ذکر شود.
  • عمر هر بولت در دره سه سال در نظر گرفته‌شده و در صورت مشاهده آثار زنگ‌زدگی در آن اقدام به تعویض بولت شود.
  • پیمان رازقی
    منبع

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit