جریان های آبی در دره نوردی – قسمت سوم

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin

قسمت سوم :

تحقیق و ترجمه : وحید احسانی

2.2 – راهنمای نجات :

 زمانی که یکی از هم تیمی های شما در یک جریان هیدرولیک گیر کرده است و نمی تواند به تنهایی از جریان خارج شود ، شما دو گزینه در پیش رو دارید :

الف – نجات با طناب :

 پرتاب طناب نجات ( throw bag ) به سمت هم تیمی تان زمانی که هم تیمی شما در سطح آب ( قابل رویت ) هست . حال باید منتظر بمانید تا او طناب را بگیرد و شما با کشیدن طناب او را از جریان هیدرولیک خارج کنید .

تجهیزات مورد نیاز :

 طناب نجات

مقداری طناب در یک کیسه کوچک است . طناب های نجات تخصصی دره نوردی در حال حاضر موجود است . ( طناب نازکی است به طول 15 تا 30 متر )

 ب – رفتن فرد برای نجات هم تیمی :

 بسیار مهم و ضروری است که ابتدا یک سر طناب نجات را به هارنس خود ببندید و سپس برای نجات هم تیمی خودتان وارد جریان هیدرولیک  شوید . زمانی که شما هم تیمی خود را می گیرید باید هم تیمی های دیگر شما که در پایین تر از جریان آبی مستقر هستند سر دیگر طناب نجات را که به هارنس شما متصل است بکشند و به شما در خارج شدن از جریان هیدرولیک کمک کنند .

تجهیزات مورد نیاز :

 سه نفر ناجی که یک نفر طناب را به هارنس خود ببندد و وارد جریان آبی شود و دو ناجی دیگر در پایین جریان آبی طناب نجات را بکشند . یک طناب نجات (throw bag  )

 3.2 – اجتناب از جریان هیدرولیک

 برای اجتناب از افتادن یا وارد شدن در جریان های هیدرولیک خطرناک چندین تکنیک وجود دارد .

 الف – راه جایگزین

ساده ترین راه جستجو برای یافتن یک مسیر جایگزین هست ، البته اگر وجود داشته باشد . گاهی ما در دره نوردی آنقدر بر حرکت در بستر رودخانه متمرکز می شویم که فراموش می کنیم به اطراف نگاه کنیم و به دنبال راه جایگزین باشیم در حالی که ما میتوانیم با پیدا کردن یک راه جایگزین مناسب از ورود به جریان های هیدرولیک خطرناک اجتناب کنیم .

ب – پرش آهنی

 پرش آهنی یک جایگزین خطرناک محسوب می شود . شما باید یک پرش بلند داشته باشید تا جریان هیدرولیک را پشت سر گذاشته و در جریان آب خروجی درون آب بیفتید . در این روش باید نسبت به چند مورد دقت فراوان داشت . اطمینان نسبت به طول پرش و توانایی و امکان انجام آن . در نظر گرفتن احتمال برخورد به شاخه و یا تنه درخت که در آب است . همچنین احتمال برخورد به کف حوضچه .

ج – کارگاه معلق

 در این روش می توان یک کوله یا کیسه کارگاه آبی (floating anchor  ) را به انتهای طناب بست وآن را در آب انداخت . جریان شدید آب کوله را با خود می برد و  باعث کشیده شدن طناب شده و یک گاید لاین ایجاد می کند . به کارگاه ایجاد شده در انتهای طناب کارگاه معلق

می گویند ( شکل C1 ) . سپس نفر اول می تواند با استفاده از این گاید لاین بدون درگیری با جریان هیدرولیک فرود رود . نفر اول بعد از فرود می تواند به وسیله ایجاد بلاک ، بستن طناب به سنگ یا درخت و یا بستن طناب به هارنس خود ( شکل C2 ) گاید لاین را فیکس کند . باقی نفرات می توانند با کمک گاید لاین بدون درگیری با جریان هیدرولیک به راحتی فرود روند .

د – گارگاه آبی

 با خود یک کیسه کارگاه آبی کوچک داشته باشید که با یک طناب کوچک و با یک گره فرار به هارنس شما متصل شده باشد . در صورت بروز مشکل میتوانید گره فرار را باز کنید . باید کارگاه آبی را به درون جریان خروجی پرتاب کنید و از نیروی اعمال شده توسط کارگاه آبی کمک بگیرید تا از حوضچه خارج شوید .

ه – طناب کوتاه

بسیار مهم هست که انتهای طناب شما از سطح آب 7.1 متر بالاتر باشد . شما به صورت طبیعی فرود می آیید ، هنگامی که به انتهای طناب رسیدید باید هر دو پای خود را به شدت به دیواره بزنید و خود را به عقب پرتاب کنید و طناب را رها کنید . باید سعی کنید تا با این روش به داخل جریان خروجی بیفتید . در هنگام پرش تمام نکات احتیاط رو مد نظر داشته باشید ، به خصوص زمانی که امولوسیون آب به شما اجازه دیدن کف حوضچه را نمی دهد .

ادامه ….

نویسنده و مترجم : وحید احسانی 

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit