حادثه دره کلشاخ

به اشتراک گذاری بر روی linkedin

گزارش حادثه دره کلشاخ

این خبر ادامه دارد…

گروه دره نوردی اترس به استعداد 12 نفر که  از نظر جسمانی قوی تجهیزات خوب و تکنیک  خوب بودند اقدام به پیمایش دره کل شاخ مورخ 16 تا 17 اردیبهشت ماه کرد.
درهمین زمان یک تیم 6 نفره مستقل با قدرت بدنی متوسط تجهیزات ضعیف و تکنیک کم از اصفهان پشت سر تیم ما شروع به پیمایش کردند.
حجم آب دره  نسبت به سالهای گذشته بالا بود و روز اول بخاطر هماهنگی مجوز ساعت 1  بعد ازظهر به فرود اول رسیدیم و ساعت 6 به کمپ اصلی.
تیم مستقل عقب تر از ما کمپ زد و حال همگی خوب بود.

روز دوم شروع پیمایش ساعت 9 صبح که تیم مستقل هم پشت سر ما راه افتادند ما تنگه را رد کردیم ولی تیم دوم نرسید تیم ما شروع به پیمایش غار کرد.
فرود اول داخل غار یک فرود 7 متری که 2 متر شیب مثبت و 5 متر آن معلق است به خاطر حجم آب اثری از کارگاه های قبلی توی دره نبود و تمام کارگاه ها رو  مجدد ایجاد کردیم.

طناب بین سنگ لاخ کردم، «حلقه فرود »انداختم کارگاه آماده بود طناب را ریختم نشستم روی کارگاه هنوز یک متر از کارگاه فاصله نگرفته بودم که «جوش حلقه فرود» شکست داشتم سقوط می کردم باید کاری میکردم کمتر از یک صدم ثانیم به خودم مسلط شدم و شروع کردم رو ب عقب دویدن تا به لبه رسیدم هیچ کاری نمیتونستم بکنم 5 متر سقوط کردم روی سنگ با پا و کمر افتادم نمیتونستم نفس بکشم توی ذهنم به خودم میگفتم نفس بکش تو زنده ای بدنمو حس نمی کردم به سختی یک سوت زدم ک تیم بفهمه من زنده هستم اصلا نمی تونستم تکون بخورم درد شدیدی توی کمرم داشتم حالم اصلا خوب نبود به شکم خابیدم سعی کردم نفس بکشم و فکر کنم چی شده زود فهمیدم اسیب عضلانی دیدم به سختی کوله و کیسه طنابارو از خودم جدا کردم  سریع «محمد محققیان» خودشو رسوند روی زانو بلند شدم حرکت برام غیرممکن بود به این فکر کردم که باید بچه ها رو از غار ببرم بیرون تو اون حجم اب موندنشون ریسک بزرگی بود با کمک محمد رفتم تا فرود بعدی کارگاهشو اماده کردم محمد فرود رفت خبر دادم بقیه بیان .لحظات وحشتناکی بود به سختی فرود رفتم توی غار بودیم حجم آب هم بالا و رو سرمون می ریخت یک فرود دیگه داشتیم تمام توانمو جمع کردم و کارگاهو زدم و فرود رفتم منتظر موندم ببینم همه تیمم سالم باشن که خداروشکر همه اوکی بودن بعد غار به هیچ وجه توان کوچکترین حرکتی را نداشتم.
حتی یک قدم  یارای حرکتم نبود.

با کمک بچه ها راه رفتم تا به  کمپ اضطراری رسیدم و همه موندیم خیلی خیلی درد داشتم یک آمپول دگزامتازون زدم و مسکن خیلی قوی خوردم حالم بهتر بود شبو خوابیدیم البته توی بارون.
«روز سوم حالم خوب بود و میتونستم راه برم اما به سختی بازم مسکن قوی خوردم وسایلو جمع کردم ب سختی وت پوشیدم که دونفر از تیم مستقل رسیدن و خبر زمین گیر شدن 4 نفر از تیمشون را دادند باید می رفتیم و تیم های امداد رو خبر می کردیم.»

به هر سختی بود اومدیم بیرون خودم و سه نفر از بچها سریعتر اومدیم تا نیسان بگیریم و با هماهنگی تلفنی  با آقای امیر جلوانی که امروز ساعت 16:30 انجام شد. با هلال احمر لرستان و درود و تهران هماهنگ کردم که بعد از جلسه با مسولین هلال احمر درود و دادن عکس و پوینت جی پی اس مصدومین یک تیم سه نفره زمینی برای آن چهار نفر شبانه مواد غذای بردند.

من هنوز توی شهر درود هستم به همراه دونفر از تیم مستقل و محمد محققیان و سحر محمدی برای هماهنگی و اعزام تیم برای فردا و باقی تیم  به اصفهان بازگشتند.

حادثه ای که برای من اتفاق افتاد هیچ بی احتیاطی نبود و حلقه کارگاهی شکست اتفاقی که هیچ وقت نیفتاده من اگه زنده موندم فقط یه معجز است همین و بس دیگه هیچ وقت از حلقه جوشدار استفاده نمیکنم و روی حلقه جوش دار فرود نمی رم.

برای حادثه دیدگان  تیم مستقل دعا می کنیم
دعا می کنیم  ایشان به سلامتی ازدره خارج شوند.
با تشکر از تیم همراه بنده  و تمامی نفرات بابت همکاری و کمک در دو حادثه.

این خبر ادامه دارد…

فرزاد صادقزاده

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵

ویرایش:‌ محمدرضا احمدیان

خبر تکمیلی:

بنابر خبر ارسالی از فرزاد صادق زاده و امیر جلوانی

شنبه 18 اردیبهشت :

از ساعت 7.30 صبح تماس های پی درپی داشتم مبنی برعدم خروج تیم دره نوردی اترس اصفهان از دره کلشاخ که روز پنجشنبه وارد دره شده اند وهنوز خبری از آن تیم نیست، حدود ساعت 15 تا 16 بود که فرزاد صادق زاده سرپرست تیم تماس گرفت و خروج و سلامت تیم را اعلام کرد و گزارش حادثه ای که خوشبختانه به خیر گذشت.
اما خبر از تیم 6 نفره ای داد که پس از آنها وارد دره شده اند و دچار حادثه گشته اند و دو نفر از آنها برای خبردادن حادثه به خارج دره و در بین راه به تیم اترس رسیده اند، اول او را راهنمایی کردم تا با هلال احمر تماس بگیرد و خبر حادثه را به مرکز هلال احمر جهت امدادونجات آن چهار نفربدهد.
پس از آن تماسی با پیمان یاوری جهت کمک درتسریع پرواز بالگرد گرفتم.درهمان زمان یک تیم 3 نفره از افراد محلی برای بردن مواد غذایی به داخل دره می روند. تماس های پی درپی از خانواده ها تا نیمه شب ادامه داشت و ساعت23.30 تماسی با دکتر مساعدیان مسئول کارگروه جستجو و نجات فدراسیون جهت هماهنگی ایشان با مسئولین هلال احمرجهت تایید و تسریع در گرفتن تاییدیه پروازگرفتم.
طبق گفته یکی از اعضای تیم 6 نفره که برای درخواست کمک از تیم جدا شده بودند، در روز جمعه درون تنگ پس از یکی از فرودها که درگیری کامل با آب داشته، نفرات دچار لرز شده و یکی از نفرات نزدیک خروجی تنگ دچار تشنج و بیهوشی می گردد که پس ازخروج شخص از آب،و انتقال به انتهای تنگ و رسیدن به مکان خشک، نفر دوم هم دچار تشنج می گردد(حدود ساعت 12-13).لباس های خیس را درآورده و هر دونفر را در داخل کیسه خواب قرار می دهند و با کیسه های آب گرم سعی در ریکاوری نفرات می کنند. نیمه های شب یکی از نفرات از حالت تشنج خارج گردیده (حدود ساعت 2) وساعت 4 صبح نفردوم با بالا آوردن و خروج کف از دهان، کمی ناله می کرده.

یکشنبه ۱۹ اردیبهشت:

3 نفراز تیم اترس جهت کمک کردن در منطقه مانده وهمراه 6 نفرازامدادگران هلال احمرشهرستان درود از مسیرپاکوپ پنبه کار برای جستجو راهی منطقه می شوند. نیروهای هلال احمر توسط 3 موتور جدا می شوند.

طی تماسی بارئیس فدراسیون کوهنوردی جناب آقای رضا زارعی و اعلام حادثه به ایشان، توسط ایشان ارتباطی با رییس هیات خرم آباد جناب آقای قیاسیان گرفته شد که متاسفانه به ایشان هم آمار اشتباه داده بودند مبنی براینکه نفرات از دره خارج شده اند و در بیمارستان بستری هستند که متاسفانه حقیقت نداشت.

تاکید آقای زارعی مبنی برتشکیل تیم نجات دره نوردی و اعزام به منطقه بود که در صورت عدم پیدا شدن، امشب صورت بگیرد.

بالاخره پرواز از همدان تایید شد و در ساعت 17 بالگرد در بالای دره روئیت می شود، آن هم پس از چند دور زدن در بالای دره، راه برگشت را انتخاب می کند(احتمالا به علت وجود باد)

ساعت 18 موتور سوارها برگشته و می گویند تا 2 کیلومتری فاصله هوایی از نقطه GPS مصدومین رفته اند وتیم را پیاده کرده اند.

سه نفر دیگه هم با تلفن ماهواره ای خبر داده اند که خبری از مصدومین ندارند وهنوز به آنها نرسیده اند.

هنوز از افراد محلی که برای کمک و بردن موادغذایی برای تیم حادثه دیده اقدام کرده بودند خبری نیست.

در ساعت 18.30 طی تماسی مشخص می گردد که 4 نفرتیم، پس از یک روز استراحت و ریکاوری، با پای خود از دره خارج شده وتوسط تلفن یکی از محلی ها به خانواده های خود اعلام صحت وسلامت نموده اند.

مجموعه دره و دره نوردی ایران با هدف گسترش دانش فنی و ارتقا سطح علمی ورزش دره نوردی با همکاری فدراسیون دره نوردی ایران با تلاش متخصصان این رشته فعالیت خود را در سال 1385 آغاز نموده است .

اشتراک در خبرنامه ایران کنیون

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit